Social Items

Bila Mesyuarat Adun Selepas Pilihanraya

Dewan sebelum ini dibubarkan pada 30 Julai 2020 selepas permohonan pembubaran dewan diperakukan Yang di-Pertua Negeri Sabah Tun Juhar. Mesyuarat Majlis Kerja Tertinggi dipercepatkan berbanding kebiasaannya diadakan pada hujung bulan kata Setiausaha Agung Umno Ahmad Maslan.


Apa Perlu Saya Tahu Portal Pendidikan Pengundi

Selain itu saya lihat soal-soal salah guna kuasa dan penyelewengan mereka pun sebat juga.

Bila mesyuarat adun selepas pilihanraya. Namun katanya MCA tetap bersedia sekiranya berlaku apa juga pilihan raya pada bila-bila masa termasuk Pilihan Raya Umum ke-15 PRU15. Presiden MCA Datuk Seri Wee Ka Siong berkata bagaimanapun pihaknya belum mendapat sebarang maklumat lanjut atau mengadakan mesyuarat tentang PRN terbabit. Parlimen Menggubal undang-undang untuk dikuatkuasakan di negara ini.

Timbalan Pengerusi Barisan Nasional BN Datuk Seri Mohamad Hasan berpandangan selepas mencapai kemenangan dua pertiga dalam Pilihan Raya Negeri PRN Melaka baru-baru ini BN tidak berada dalam kedudukan yang memerlukan parti itu untuk membawa masuk dua ADUN PN berkenaan sebagai ahli Exco. Warta itu memaklumkan Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar mempunyai peruntukkan untuk membubarkan DUN Johor yang ke-14 mengikut Fasal 23 Bahagian Kedua. Nizar pernah sebut pada saya soal balak untuk pilihan raya kecil.

Seramai 15 ahli dewan undangan negeri ADUN Melaka akan bertolak ke Istana Negara Kuala Lumpur esok bagi menyerahkan memorandum kepada Yang di-Pertuan Agong Al-Sultan Abdullah Riayatuddin Al. Selepas pilihan raya umum 2008 saya dah keluar dah kalau saya nak duit. Dalam satu kenyataan hari ini Setiausaha SPR Datuk Ikmalrudin Ishak berkata tarikh mesyuarat itu ditentukan selepas SPR secara rasmi menerima notis dari Speaker Dewan Undangan Negeri DUN Johor Suhaizan.

ISKANDAR PUTERI -Speaker Dewan Undangan Negeri DUN Johor Suhaizan Kaiat pada Ahad memaklumkan Warta Kerajaan berhubung pembubaran DUN Johor pada 22 Januari. Walau bagaimanapun Ketua atau Timbalan Ketua Majlis Mesyuarat boleh meminda tarikh-tarikh yang telah ditetapkan dari semasa ke semasa mengikut keperluan. Meluluskan undang-undang membuat pindaan undang-undang menyemak dasar-dasar kerajaan.

Bohonglah kalau mereka kata mereka bersih tak ada salah guna kuasa atau menyeleweng. Selepas tamat tempohnya Parlimen sendirinya terbubar dan dalam masa 60 hari dari tarikh. PARLIMEN Pada penghujung tempoh lima tahun Parlimen dengan sendirinya terbubar dan dalam masa 60 hari dari tarikh pembubaran Parlimen Pilihan Raya Umum bagi memilih wakil-wakil di Dewan Rakyat.

SHAH ALAM - Kalau Menteri Besar Johor mahu Pilihan Raya Negeri PRN Johor diadakan segera sudah pasti perkara itu dimaklumkan beliau kepada barisan Exco kerajaan negeri dalam mesyuarat Exco semalam Rabu Demikian kenyataan tegas Exco Perdagangan dan Hal Ehwal Pengguna Johor Dr Chong Fat Full yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri. Ketua Pemuda Bersatu Wan Ahmad Faysal Wan Ahmad Kamal berkata pihak yang terlibat perlu bersabar kerana pilihan raya umum ke-15 PRU15 akan diadakan dalam tempoh tidak sampai setahun sahaja lagi. Keputusan Mesyuarat Kabinet Pertama Kerajaan Pakatan Harapan.

Suruhanjaya Pilihan Raya SPR akan mengadakan mesyuarat khas berhubung perjalanan Pilihan Raya Negeri PRN Johor pada 9 Februari ini. Pilihan Raya Negeri Sabah 2020 merupakan pilihan raya bagi memilih anggota Dewan Undangan Negeri Sabah ke-16. Umno akan membuat keputusan sama ada akan bertanding secara sendirian atau bekerjasama dengan Perikatan Nasional PN pada pilihan raya negeri PRN Melaka pada 14 Oktober ini kata.

Mukhriz berkata sudah pasti PH pembangkang mahupun rakyat tidak akan berasa gembira untuk mengadakan satu lagi pilihan raya negeri. Kita faham keadaan politik semasa di Johor amat genting apabila pembahagian kerusi DUN sangat tipis dengan kerajaan Perikatan Nasional PN memiliki 28 kerusi manakala PH pula 27 selepas kematian ADUN Kempas. Mesyuarat berlangsung di sebuah hotel di Melaka dan satu sidang media akan diadakan jam 12 tengah hari ini bagi memaklumkan keputusan mesyuarat tersebut.

KUALA LUMPUR Suruhanjaya Pilihan Raya SPR bermesyuarat hari ini bagi menentukan tarikh-tarikh penting berkaitan Pilihan Raya Negeri PRN Melaka. Pilihan raya ini dijadualkan berlangsung pada 26 September 2020 bagi memilih 73 anggota DUN baharu. Pembubaran Parlimen adalah berdasarkan kepada Fasal 3 Perkara 55 Perlembagaan Persekutuan yang memperuntukan bahawa Parlimen boleh dibubarkan selepas 5 tahun dari tarikh Mesyuarat Pertama atau pada bila-bila masa yang lebih awal.

Mesyuarat adalah persidangan atau persidangan- persidangan Majlis bermula daripada Majlis bermesyuarat pertama kalinya selepas dipanggil mesyuarat pada bila-bila masa jua dan habisnya apabila Majlis ditangguhkan selama lebih daripada 14 hari atau tidak ditentukan hari bulan mesyuarat akan datang atau setelah tamat sesuatu penggal Parlimen. Pada Pilihan Raya Umum Ke-14 PRU-14 PH Kedah menang 18 kerusi DUN Pas mendapat 15 kerusi dan tiga kerusi dimenangi BN. Ini kerana selepas Pilihan Raya Umum ke-14 PRU14 sudah dua kali kerajaan negeri bertukar dan tiga kali Menteri Besar bertukar katanya yang juga ADUN Kota Iskandar.

Ada juga perkhabaran yang mengatakan pembubaran akan berlaku pada Februari ini selepas banjir di negeri ini pulih. Bagaimanapun Sultan Johor Sultan Ibrahim Sultan Iskandar berkuasa memansuhkan atau membubarkan Dewan Negeri mengikut Undang-Undang Tubuh Kerajaan Johor 1895. Parlimen akan terus bersidang selama lima 5 tahun dari tarikh pertama persidangan diadakan selepas pilihanraya umum kecuali ianya dibubarkan terlebih dahulu.

Ini kerana selepas Pilihan Raya Umum ke-14 PRU14 sudah dua kali kerajaan negeri bertukar dan tiga kali Menteri Besar bertukar katanya yang juga ADUN Kota Iskandar. Tempoh hayatnya selama 5 tahun dari tarikh mesyuarat pertamanya selepas Pilihan Raya. Disabitkan dengan mana-mana kesalahan oleh mahkamah dan menerima hukuman penjara setahun ke ataslebih daripada RM2000 tidak mendapat pengampunan bebas.

Tiada keperluan untuk dua Ahli Dewan Undangan Negeri ADUN baharu daripada Perikatan Nasional PN dilantik sebagai Ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri Exco dalam pembentukan kerajaan negeri Melaka kelak. Tidak memberikan penyata perbelanjaan pilihan raya seperti yang dikehendaki oleh undang-undang selepas dicalonkan untuk menjadi Ahli ParlimenADUN atau menjadi agen pilihan rayanya. Memetik laporan Utusan Timbalan Pengerusi Barisan Nasional BN Datuk Seri Mohamad Hasan berpandangan selepas mencapai kemenangan dua pertiga dalam Pilihan Raya Negeri PRN Melaka baru-baru ini BN tidak berada dalam kedudukan yang memerlukan parti itu untuk membawa masuk dua ADUN PN berkenaan sebagai ahli Exco.

Parlimen akan terus berjalan lima tahun dari tarikh mesyuarat pertamanya selepas Pilihan Raya Umum melainkan jika dibubarkan terlebih dahulu. 6 Oktober 2021 855 pm. Mengikut Undang-Undang Tubuh Negeri Perlembagaan Negeri dan Perlembagaan Persekutuan pilihan raya kecil perlu diadakan dalam tempoh 60 hari daripada tarikh kekosongan katanya ketika dihubungi Bernama di sini Rabu.

Selepas itu SPR akan mengeluarkan kenyataan rasmi bila mesyuarat khas akan diadakan. Timbalan Pengerusi Barisan Nasional BN Datuk Seri Mohamad Hasan berpandangan selepas mencapai kemenangan dua pertiga dalam.


Spr Bermesyuarat 9 Februari Bincang Tarikh Prn Johor


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar