Social Items

Melayu Perlu Bersatu Selepas Pru14

Tanpa sokongan akar umbi Pakatan Harapan PH di Melaka yang menyokong parti itu pada Pilihan Raya Umum ke-14 PRU14 mereka berkata Bersatu mungkin bergelut. Hogoh Undi Lima Kerusi Saingan Sengit Di Pahang Astro Awani.


Sorotan 2018 Bn Kali Pertama Kalah Dalam Pru

Empat parti tersebut ialah PAS AMANAH PPB BERSATU dan PKR.

Melayu perlu bersatu selepas pru14. Sebenarnya PAS yang lemahkan Muafakat Nasional bila sertai Perikatan. Sekarang tidak mungkin mereka akan mengundi Bersatu kerana TS Muhyiddin. Tempoh penggal parlimen mengikut Perlembagaan Malaysia ialah lima tahun sejak mula bersidang iaitu sehingga 24 Jun 2018.

Orang Amanah walaupun memang sangat teruja dengan kedatangan PRU-14 nanti mereka juga sudah tentu akan rasa senak perut sebab ini medan ujian paling besar bagi mereka sejak keluar beramai-ramai. PRESTASI Bersatu pada pilihan raya negeri PRN Melaka akan menentukan seberapa kuat parti itu dalam politik Malaysia kata penganalisis. Umno dan PAS mengadakan Muafakat Nasional selepas PRU14.

Tetapi selagi PAS dan UMNO kekal bersendirian dan bertanding antara satu sama lain dalam pertandingan tiga penjuru atau lebih di Pantai Barat Semenanjung Tanah Melayu PRU14 akan berulang. KEPUTUSAN melewatkan pelaksanaan Pilihan Raya Umum ke-14 PRU14 selama setahun sehingga bulan Mei tahun 2018 menjadi antara punca utama kerajaan Barisan Nasional BN tumbang dan mengalami kekalahan terburuk dalam sejarah. Bercakap kepada Malaysiakini pada wawancara baru-baru ini bekas ketua Pemuda Bersatu itu berkongsi pengalaman dalam parti lamanya yang menunjukkan hubungan rapat antara wang dan politik.

Perlu bekerjasama dan berkawan. Pilihan raya umum Malaysia ke-14 PRU-14 ialah pilihan raya yang diadakan pada 9 Mei 2018 setelah parlimen dibubarkan pada 7 April 2018. Tetapi sebenarnya jauh dalam sudut hati saya saya mahu melihat Melayu akan kembali bersama dan itu saya sedari satu parti yang boleh menyatukan Melayu semula hanyalah BN katanya pada sidang media.

Ia hanya menunggu masa untuk terkubur. Yang di-Pertuan Agong bagaimanapun boleh membubarkan. Itu parti-parti Melayu perlu mengambil perhatian.

Menjawab kecaman Presiden PAS Abdul Hadi Awang terhadap Umno semalam Puad berkata parti itu nampaknya tidak. 1 day agoKesemua penyandang kerusi Bersatu itu katanya merupakan bekas pemimpin Umno Sabah yang menyertai Bersatu selepas PRU14. Kemudian ia diikuti dengan Parti Peribumi Bersatu Malaysia PPBM yang mengumumkan calonnya sehari selepas Pas dan Pakatan Harapan bakal melengkapkan senarai calonnya malam ini.

Namun Umno yang kehilangan khidmat dua pemimpin utamanya selepas PRU14 Najib Razak dan Zahid Hamidi tidak berdiam diri. PH pula perlu menarik dan meningkatkan undi Melayu bagi menampung pengundi yang dahulu menyokong Bersatu iaitu sekitar. Akan Berkuburkah BERSATU Selepas PRN Melaka.

Ibu bapa perlu memainkan peranan dalam melindungi keselamatan anak-anak mereka yang berusia antara 5 hingga 12. Bercakap kepada Utusan Malaysia Ketua Dewan Ulama Pas Pusat Nik Muhammad Zawawi Salleh berkata MN adalah nilai perjuangan bangsa yang tidak harus dilupakan kerana dua parti politik terbesar orang Melayu. Ahli dan pemimpin lama dalam Parti Pribumi Bersatu Malaysia PPBM perlu bersikap besar hati untuk menerima kemasukan ahli-ahli khususnya selepas Pilihan Raya Umum ke-14 PRU14 lalu.

KM Sabah dilantik dari Bersatu. PAS tidak akan rugi dengan meninggalkan Bersatu di Kedah. Rata-rata menganggap PAS menarik sokongan Melayu-Muslim kepada PR dalam PRU13 dan kehadiran Mahathir Mohamad-Bersatu mengisi kelompongan PAS dalam PH ketika PRU14.

Melalui ketetapan ini juga bermakna ahli-ahli UMNO tidak perlu lagi terhegeh-hegeh untuk menyertai Bersatu jika yang dikejar adalah semata-mata jawatan atau kedudukan. Memejamkan mata seketika daripada melihat titik hitam dalam sejarah UMNO dengan harapan ia akan membersihkan diri selepas ini. Namun pengalaman 22 bulan selepas 9 Mei 2018 menyaksikan bahawa ketidakserasian dalam bab politik identiti Kongres Maruah Melayu dan isu pengenalan Jawi di SJKC juga.

Pilihan raya umum Malaysia 2018. Dalam kata-kata lain orang Melayu masih mahukan UMNO. Bercakap kepada Utusan Malaysia Ketua Dewan Ulama Pas Pusat Nik Muhammad Zawawi Salleh berkata MN adalah nilai perjuangan bangsa yang tidak harus dilupakan kerana dua parti politik terbesar orang Melayu iaitu UMNO dan Pas bersatu selepas kalah pada PRU14.

Perkara itu didedahkan secara eksklusif oleh bekas Timbalan Pengerusi Suruhanjaya Pilihan Raya SPR. Matlamat kita supaya dua parti Melayu ini bersatu dan bergabung. 2 days agoJadi saya dipanggil untuk turut serta bertanding pada PRU14 hanya dengan dasar untuk menyumbang kepada negara selepas itu saya selesai.

Apa berlaku selepas diumumkan jadi calon. Ketika ini terdapat 56 kerusi di DUN Johor dengan agihan terkininya adalah UMNO dan DAP masing-masing 14 BERSATU 11 MIC dua PAS satu manakala. 2 days agoUmno solo selepas ditikam Bersatu PAS pula dah hanyut Puad.

1 day agoKini Bersatu berharap kerjasama dengan PAS yang pengaruhnya sangat minimum. Demi perpaduan orang Melayu Bersatu lebih baik dibubarkan. Kecuali selepas Tragedi 13 Mei 1969 apabila PAS dan Umno bersama membentuk BN sehingga tahun 1978 seruan ke arah kesatuan umat Melayu dianggap satu yang begitu perlu.

Selepas PRU14 Umno tak boleh kata dia nak banyak kerusi sebab dia boleh menang itu tak boleh. MN akan terus berjalan. MN juga perlu membuka.

Dengan kesatuan tersebut maka agenda-agenda besar untuk kepentingan kaum Melayu-Muslim dapat dilaksana malah turut membantu mengharmonikan semua kaum. Selepas Langkah Sheraton ada pula yang gelisah seandainya Bersatu terpaksa bertarung untuk menentang Umno-PAS malah PKR-Amanah secara bersendirian dalam PRU15 akan datang. PAS juga tidak boleh mengulangi prestasinya dalam PRU14.

Lebih baik Umno bergerak solo daripada bersama Perikatan Nasional kerana tiada kejujuran politik dalam gabungan itu Ahli Majlis Kerja Tertinggi Umno Puad Zarkashi. Itu yang PAS dan UMNO perlu sedar. Tergugatkah kedudukan istimewa Melayu dalam PRU 14.

Dalam PRU14 pengundi-pengundi Melayu di Kedah mengundi Bersatu kerana Tun Dr Mahathir. Dengan kata lain kita tidak perlu menjadi profesor Fakulti Sains Politik untuk memahami realiti bahawa kedudukan dominasi Bersatu dalam kerajaan ketika ini hanya. Newer Post Older Post Beranda.

Sebaliknya mereka boleh menyertai Bersatu kalau dengan niat untuk sama-sama berjuang demi kepentingan rakyat orang Melayu dan juga negara. Sebagai parti pembangkang dana pemuda Bersatu Armada sebelum PRU14 datang daripada sumbangan orang ramai katanya. Beliau juga melihat BN dijangka tidak menghadapi masalah besar untuk merampas kembali kebanyakan kerusi DUN yang kini dikuasai oleh ADUN UMNO yang melompat parti ke Bersatu selepas PRU14 lalu.

Ketika ini terdapat 4 parti politik di pihak pembangkang yang perlu berunding untuk menentukan parti mana yang perlu menentang UMNO di kawasan penggundi majoriti melayu. Muafakat Nasional MN diteruskan bukan sahaja sehingga Pilihan Raya Umum Ke-15 PRU15 malah dipertahan sampai bila-bila.


Nasib Umno Pas Selepas Pru 14 Sarawakvoice Com


Show comments
Hide comments

Tidak ada komentar